Van Jeroen en Dick

Bericht studieverlof Jeroen Jeroense - 1

IMG 1667

Zes mei ben ik begonnen met mijn studieverlof. Als onderwerp heb ik het 'profetisch spreken' van de kerk gekozen. Profeten als Amos en Jeremia riepen de koningen op om rechtvaardig te regeren met oog voor de zwakken in de maatschappij.

Deze profeten schrokken er niet voor terug om de overheid in Naam van de Eeuwige bij de les te houden.

Jezus Messias plaatst zichzelf in de lijn van Israëls profeten als Hij zegt:

"Want Ik had honger en jullie hebben Me te eten gegeven, Ik had dorst en jullie hebben Me te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en jullie hebben Me opgenomen. Ik was naakt en jullie hebben Me gekleed, Ik was ziek en jullie hebben naar Me omgezien, Ik zat in de gevangenis en jullie kwamen naar Me toe.'' (Mattheüs 25, 35-36).

IMG 1663In mijn studieverlof wil ik mensen en organisaties ontmoeten, die de woorden van Israëls profeten en de Messias zelf proberen in praktijk te brengen. Hoe geef je een plek aan de arme, de eenzame, de vluchteling? Deze week was ik op bezoek bij een aantal activiteiten van het Leger des Heils in Arnhem.

Koffiedrinken in de 'thuis-kamer' met zo maar een paar buurtbewoners die regelmatig langskomen voor een 'kopje koffie met aandacht'.  Aanschuiven bij de 'brei-haak-groep' die materiaal maakt voor een ziekenhuis in Gambia. Als enige man die niet kan breien of haken voelde ik me wel wat overbodig.

Daarnaast nog een keer een goed gesprek met Joop Toeter, één van de pijlers van het Leger des Heils in Arnhem. Hoe zit die organisatie eigenlijk in elkaar? Wat doet het Leger des Heils' allemaal?  Joop als 'super-vrijwilliger' en heilsoldaat kan daar uren over praten.

IMG 1675Tenslotte nog genoten van een lunch. Gewoon aanschuiven, kop soep wordt voor je klaargezet, brood en luisteren naar al die verhalen. Boeiend en inspirerend wat mensen vanuit hun geloof in God en met hun talenten doen, om mensen die op zoek zijn naar een plaats in de samenleving een thuis te geven.

Mooi om te ontdekken dat kerk zijn op allerlei manieren gestalte kan krijgen.

Ds. Jeroen Jeroense