2000 jaar geschiedenis

19 Middel 20 Middel 21 Middel 2518 Middel

Cultusplaats Elst

De toren van de Grote Kerk van Elst is een markant oriëntatiepunt. Toren en kerk staan op een hoge plaats in het van oudsher waterrijke landschap. Door de eeuwen heen een bijzondere plek. Nu een plek van buitengewone historische en religieuze betekenis met uniek erfgoed in Nederland. Het is de plek van een pre-romeinse cultusplaats, van imposante Gallo-Romeinse tempels, en van een middeleeuwse zaalkerk. De plek ontwikkelde zich van pelgrimsoord tot de plaats van de bouw, verwoesting en herbouw van de 15e-eeuwse gotische kerk.
Van de opeenvolgende gebouwen zijn meer dan alleen fundamenten bewaard gebleven. Dit maakt de plek tot een unieke erfgoedlocatie in Nederland, maar ook de locatie met de best bewaarde én zichtbare resten van steenbouw langs de Romeinse Limes in Nederland.

Romeinse tijd

22 Middel

Het Gelderse rivierengebied kent een rijke geschiedenis. Waarschijnlijk is het al 6000 jaar bewoond en het wordt door de Romeinen Insula Batavorum genoemd, het eiland van de Bataven.
In wat we nu Elst noemen, wordt ongeveer 50 na Chr. een tempel opgericht op een bestaande openlucht-cultusplaats. Elst is in die tijd een vicus, een religieus bestuurlijk centrum. De in deze omgeving wonende Bataven leveren (hulp)troepen voor de Romeinse legers.

Omstreeks 100 na Christus wordt er een nieuwe tempel gebouwd, die de eerdere tempel vervangt. Deze publieke tempel is een enorm gebouw en één van de grootste Gallo-Romeinse tempels ten noorden van de Alpen. Het gebouwencomplex bestaat uit een cella (één centrale ruimte voor het godenbeeld) en een zuilengalerij. Daaromheen ligt het temenos (tempelhof). Onder de vloer van de huidige kerk zijn imposante resten van de dikke cella-muren en galerijfundamenten te zien.