Download als een iCal bestand

Spiritueel café - Bestaat er zoiets als een ‘rechtvaardige oorlog’?
Locatie: Grote Kerk
Datum: 18-02-2024
Tijd: 19:30-21:30
Onderwerp: Spiritueel café - Bestaat er zoiets als een ‘rechtvaardige oorlog’?
Info: ds. Jeroen Jeroense, Trijnie Nielen, Ellen Burger, Pieter Medendorp

Spiritueel café zondagavond 18 februari
Lezing: Mart de Kruif

‘Bestaat er zoiets als een ‘rechtvaardige oorlog’?

Plaats: Grote Kerk Elst
Tijd: 19.30-20.00 uur: inloop koffie/thee
2000-21.30 uur: lezing, muziek, discussie

Deze avond zal Mart de Kruif, luitenant-generaal buiten dienst zijn gedachten laten gaan over de ethische vragen rondom oorlog. Een onderwerp dat helaas meer dan actueel geworden is. ‘Nooit meer oorlog’ klonk het in de jaren na de Tweede Wereldoorlog. In Nederland is sindsdien geen oorlog meer gevoerd, maar de slogan ‘nooit meer oorlog’ bleek helaas naïef. Maar waar liggen de grenzen van een ‘rechtvaardige oorlog'? Bestaat deze wel? De Kruif zal ons meenemen in zijn gedachten over de ethische kant van het voeren van een oorlog.

Nadien werden er wereldwijd allerlei oorlogen gevoerd. De Balkanoorlog die van 1990 tot en met 1995 in het voormalig Joegoeslavië werd gevoerd, bracht oorlog en geweld weer in Europa. Met de grootschalige Russische invasie van Oekraïne in februari 2022 met grote vluchtelingenstromen tot gevolg is oorlog helaas in ons dagelijks leven gekomen. Schrijver Arnon Grunberg meent zelfs dat we de gedachte dat er nooit meer oorlog gevoerd zou kunnen worden in Nederland los moeten laten. De werkelijkheid waarin we leven is deze: al duizenden jaren worden perioden van vrede afgewisseld door oorlog. Schijnbaar wordt een mens niet alleen maar door liefde gedreven, maar ook door haat. We moeten er als moderne ‘verlichte’ mensen aan wennen dat er ondanks al onze redelijkheid toch ergens ‘kwaad’ in de mens en de wereld woont.

Als oorlog en geweld niet uit de wereld te bannen zijn, bestaat er dan zoiets als een ‘rechtvaardige oorlog’? Zijn er situaties te bedenken dat geweld tegen de ander is toegestaan? Theologen, filosofen en rechtsgeleerden hebben door de eeuwen heen voorwaarden geformuleerd om rechtvaardig geweld te kunnen gebruiken. Als vrede en menselijkheid in het geding is, dan zou geweld zijn toegestaan. Maar waar liggen de grenzen van een ‘rechtvaardige oorlog’? Bestaat deze wel? De Kruif zal ons meenemen in zijn gedachten over de ethische kant van het voeren van een oorlog.

De Kruif startte zijn militaire loopbaan als peletonscommandant bij het Garderegiment Grenadiers. Momenteel heeft hij de rang van Luitenant-Generaal. Zijn militaire deskundigheid heeft hij verder verdiept door studies aan de ‘Führungsakademie der Bundeswehr’ en het ‘United States Army War College’. Tussen november 2008 en november 2009 was De Kruif ISAF-commandant in Zuid-Afghanistan. Daar voerde hij vanaf standplaats Kandahar het bevel over 45.000 soldaten uit 24 landen. De Kruif is in het 2de kwartaal van 2010 benoemd tot Plaatsvervangend Commandant Landstrijdkrachten en vanaf 25 oktober 2011 tot Commandant Landstrijdkrachten. In die hoedanigheid geeft hij leiding aan een landmacht die zich in een overgangsfase bevindt. Vanwege zijn verdienste voor zijn inzet als Commander Regional Command South te Afghanistan werd hij op 29 mei 2010 geëerd met een Koninklijke Onderscheiding en is hij sindsdien Commandeur in de Orde van Oranje Nassau met de Zwaarden. Regelmatig wordt de Kruif gevraagd om bij een opiniërend programma op televisie informatie te geven over conflictsituaties in de wereld.

De lezing wordt omlijst door muziek. Deze wordt verzorgd door: IJsbrand ter Haar, orgel; Gerburg Frenzel, altviool en Astrid Kepers, dwarsfluit. Ze zullen werken uit de periode van de Barok spelen.

Informatie: ds. Jeroen Jeroense, Trijnie Nielen, Ellen Burger, Pieter Medendorp
...