Download als een iCal bestand

Ademviering: Opstanding van Lazarus
Locatie: Grote Kerk
Datum: 07-01-2024
Tijd: 19:00-19:45
Onderwerp: Ademviering: Opstanding van Lazarus
Info: Dick Snijders
Kerkdiensten

In de kerkdiensten willen we dichter tot God komen, en daarmee dichter tot onszelf en dichter tot elkaar. We gedenken dat God in het verleden heeft gesproken en we lezen de Bijbelteksten die daarvan getuigen. Als we die teksten lezen en beluisteren, kunnen we al dichter bij God komen.

De icoon die deze maand is opgesteld, is de icoon van de opstanding van Lazarus. Deze icoon gaat terug op het verhaal dat Jezus op bezoek gaat bij zijn zieke vriend. Als Jezus arriveert, blijkt Lazarus al gestorven en begraven te zijn. Het is de vierde dag. Dan is het echt over en uit. Jezus roept Lazarus echter uit de rotsholte tevoorschijn. We verstaan in dit verhaal een verwijzing naar de opstanding van Jezus zelf. En we verstaan in dit verhaal een verwijzing naar het leven dat Jezus wil geven aan ieder die ingekapseld zit, die vastgelopen is en denkt dat er nooit meer licht zal zijn.

God spreekt niet alleen van buitenaf tot ons, maar ook van binnenuit door zijn Geest, in de stilte, in de twee minuten van het stil gebed in de vieringen op zondagmorgen, in de stilte van het morgengebed door de week, in de stilte van de meditatie op maandagavond, in de stilte thuis elke dag, in de twaalf minuten stilte tijdens een ademviering. Een stilte die welsprekend kan zijn.

Op 7 januari en telkens op de eerste zondag van de maand houden we een ademviering om 19.00-19.45 uur in de Grote Kerk.
Ds. Dick Snijders
...